Vilka 50 ska få en loge namngiven efter sig?

Som jag skrev i föregående inlägg är det ett näst intill omöjligt uppdrag att sortera ut Malmös, genom tiderna, 50 största profiler. Min lista innehåller helt säkert många tvivelaktigheter och saknar många namn. Komplettera och kommentera gärna listan. Jag har inte enbart valt ut spelare, utan även ledare som gjort stora avtryckta i vår historia.


1 Anders ”Puskas” Ljungberg
2 Antonio Durán
3 Bo Larsson
4 Bob Houghton
5 Bröderna Hjertsson
6 Börje Tapper
7 Calle Palmér
8 Dag Szepanzki
9 Daniel Andersson
10 Egon ”Todde” Jönsson
11 Eric "Hövdingen" Persson
12 Erik Nilsson
13 Fritz Landgren
14 Hans Cavalli-Björkman
15 Hasse Mattisson
16 Helger "Gripen" Bengtsson
17 Håkan Lindman
18 Ingemar Erlandsson
19 Ingvar Rydell
20 Ingvar Svahn
21 Janne Möller
22 Jonas Thern
23 Jonnie Fedel
24 Jörgen Ohlsson
25 Kaj ”Kajan” Sundell
26 Kjell Rosén
27 Krister Kristensson
28 Lasse Larsson
29 Martin Dahlin
30 Mats "Masse" Magnusson
31 Niclas Kindvall
32 Nils Hult
33 Ove Andersson
34 Patrik "Bjärred" Andersson
35 Prawitz Öberg
36 Robert Prytz
37 Roger Ljung
38 Roland Andersson
39 Rolf "Tejpen" Björklund
40 Roy Andersson
41 Roy Hodgson
42 Staffan Tapper
43 Stefan Schwarz
44 Stellan Nilsson
45 Thomas Sjöberg
46 Tom Prahl
47 Tommy Janson
48 Tore Cervin
49 Werner Mårstensson
50 Zlatan Ibrahimovic


- - -

Bubblare: Hasse Borg. Helt klart har hans undermåliga insatser de senaste åren satt sina spår hos mig. Han är nog ganska given egentligen. Andra profiler som tyvärr hamnade precis utanför listan: Jörgen Pettersson, Inge Blomberg, Anders Svensson, Ingvar Gärd... Man skulle kunna fortsätta lääänge.

- - -

För att frigöra två extra platser (som f.ö. Hasse Mattisson & Jörgen Ohlsson knep), slog jag ihop Sven, Kjell & Arne Hjertsson. Hade tankar på att göra samma sak med bröderna & farsgubben Andersson och far och son Tapper... Men nä...

- - -

// Julius

4 kommentarer:

Anonym sa...

Janne Möller... Man blir fan ta mig tårögd. Hans autograf har jag nerskriven på den fotboll jag lirade med som grabb. Hmmm. Högstbjudande på blocket kanske? Näää den är för värdefull..

Anonym sa...

Varför ska HIF:aren Masse vara med?

Anonym sa...

Har Ni glömt stor stjärnan Ramon Filippini. Som tog MFF till SM-guld på 50-talet!!!

svarmorsdrommar sa...

anonym ->

Intressant förslag. Det är förståss snudd på omöjligt att ta fram en sån här lista. Speciellt svårt blir det att bedömma och väga spelare från olika epoker mot varan. Allra helst när de spelade innan ens förädrar ens var födda. Men visst, Filippini borde kanske varit med. MFFs första utlandsproffs om jag inte kommer ihåg fel?

Angående Masse så är hans tid i helsingborg en stor parantes för mig. Den "vita råttan" slog väl huvudet på senare år.

// Julius