Äckelmagad

Efter att ha studerat en reklamkampanj för något förkylningspreparat där de påtalade hur många fingrar som rör vid en bankomat började jag fundera. Bara när jag ska in på jobb har jag femtielva kontaktytor. Det är inte bacillerna eller själva förkylningen jag är rädd för. Jag blir äcklad. Tänk hur många det är som inte tvättat händerna efter de varit på toaletten, petat sig i näsan, bytt blöja på sin snorunge osv... Så i morse tänkte jag ut en taktik som i alla fall kändes lite fräschare. Kod nr 1 slog jag in med hjälp av min bilnyckel, Dörren öppnade jag längst ut på det långa handtaget. Handtaget används definitivt mer på andra sidan, det ser man på slitaget, samma taktik med dörr nr 2. Tryckte på hissen med hjälp av bilnyckeln och öppnade hissdören med armbågen. Tryckte på våning 4 med nyckeln osv... På måndag ska jag ha med mig handskar. Då kommer det kännas ännu fräschare och jag kommer se ungefär 100 ggr mindre dum ut när jag slipper kränga upp dörrar med armbågen...

- - -

En annan grej på äckelspåret;
För ungefär 8-9 månader sedan hade en kollega sin fru och deras nyfödda dotter på besök. När det var dags för blöjbyte slängde de upp henne (dottern alltså) på
vår köksbänk! Jag blev stel som en pinne och totalt stum. Fick inte ur mig ett ljud men sen dess har jag inte ens satt en tallrik på den köksbänken. En del föräldrar blir så avskärmade att de inte kan se att någon skulle kunna uppfatta någonting med deras barn som äckligt eller ofräscht. Hur kan man bli så avskärmad?

- - -

Förresten så är ordet "äckelmagad" ett av de vidrigaste orden i det svenska språket. Andra ord som inte låter så där jätte aptitliga är: magmun, giftstruma, bältros, tjocktarm, åderförfettning.... Det finns många. En god vän till mig samlar på äckliga ord som han ska sammanställa i bokform och ge ut. Jag tror det blir årets julklapp nästa år!

- - -

En liten återkoppling på 90-talsinlägget längre ned. Färganalys måste ha varit den ultimata sysselsättningen för kvinnor på 90-talet. Existerar det idag eller nu litar folk på sitt eget omdöme när de köper kläder?

- - -

// Julius

Inga kommentarer: