Hantverkare

Enligt ekonomisajten E24 ökar antalet klagomål på hantverkare hos Allmäna reklamationsnämden. Den största anledningen till att folk lämnar in klagomål hos (ARN) är att jobben inte utförs hantverksmässigt. Jag har inga som helst problem att förstå att de är så här. I juni detta året flyttade jag och min sambo in i en helt nybyggd lägenhet. Vid byggbesiktningen (där jag inte fick delta – motivera det om du kan!) hade man hittat ca 10 punkter som skulle åtgärdas. Efter ungefär en vecka i den nya lägenheten skickade vi in en kompletterande lista med 10 nya klagomål. Jag förväntade mig att byggföretaget skulle återkomma med en tidsplan för att åtgärda dessa punkter. Men icke. Efter fem mail och tre telefonsamtal fick jag veta att de skulle komma och fixa grejerna. När dagen D kom kunde tyvärr stanna hemma. Synd var det för jag hade med nöje sparkat ut dessa, till hantverkare utklädda klåpare. Av de tre grejerna de antog sig blev en bra, en av anmärkningarna förvärrade dem och en hittade dem på själva. Nåväl, efter fyra nya mail och endast två telefonsamtal fick jag en “förklaring”. De ska återkomma med en ny tidsplan.

Blir man arg eller? Ikväll är det informationsmöte med byggentreprenören. Jag hoppas på ett livligt möte. De ska få höra hur dåliga de är på sitt jobb. För faktum är att finishen har alltid blivit bättre när jag renoverat lägenheter själv och jag är långt ifrån hantverkare. Vågar man hoppas att de skäms efter mötet, eller är det för mycket begärt? Troligen. De är ju bara byggare vi snackar om. Yrkesstolthet?

// Julius

Inga kommentarer: