Truppinventering

Redhawks rensar i truppen. Jonathan Sjölund på gång till antingen Danmark eller sin gamla klubb AIK. Även Magnus Nilsson är på väg bort. Båda två har varit extrema besvikelser i höst. Jag tycker att där finns betydligt fler som borde börja packa sina små väskor. Här följer en genomgång av truppen:

Målvakter:

Jani Hurme – Hurme har inte varit lika bra som jag förväntade mig men det känns riktigt dumt att byta ut honom. Rimligtvis borde han växa ju längre tid det går.

Emil Lundgren – Emil gjorde bra ifrån sig när han fick stå mot Leksand. Ut över det har det inte blivit mycket spel. Låt honom stanna. Att lägga en massa pengar på en andramålvakt känns inte särskilt smart.

Summa: Låt det vara som det är.

Backar:

Robin Weihager - Ska absolut stanna. EN positiv överraskning. Lär matchas mindre i kvalserien men det är en man för framtiden som samtidigt levererar klart godkänt i lunken.

Johan Björk – Johan har gjort en hittills fin säsong. I en eventuell Elitserie får han en mer anonym roll. Men nu i nuläget duger han.

Daniel Casselståhl – Här förväntar jag mig betydligt mer. Casselståhl gjorde det jäkligt bra när han kom in i slutet av förra säsongen, men den nivån är han långt ifrån nu. Föroppningsvis höjer han sig i kvalserien, annars blir det bänken.

Jonathan Sjölund – bye bye.

Jan Öberg – Öberg håller inte enligt mig. Han borde ta rygg på Sjölund.

Antti Bruun – En anonym backtyp som precis anlänt.

Jyrki Välivaara – Jyrki har hållt en fin nivå än så länge. Kan kan man skönja en liten dipp men jag hoppas jag har fel. Hoppas även att mina farhågor kring hans usla nerver är fel. I kvalserien måste han vara topp fyra bland våra backar och får inte vika ner sig!

Andreas Byström – Häpnadsväckande nog så har Andreas näst bäst +/- statistik i laget. Det förvånar mig eftersom jag inte tycker han håller i ett lag med elitserieambitioner.

Summa: Sjölund är redan ute. Minst en till, antingen Öberg eller Byström bör lämna. Således bör Peter Andersson ut och skaffa två nya backar. Och det måste vara klassbackar.

Forwards:

Robin Alvarez – Gnuggar på bra. Är en fjunis med framtiden för sig. Han ska stanna, inget snack om saken.

Lasse Pirjetä – Lasse är sjukskriven och enligt mina kontakter är inte klubben sugen på att låta honom lira. Även om han blir friskförklarad.

Kim Johansson – En ung slitvarg. Lär inte få mycket istid i slutet av säsongen. Går man upp i Elitserien är en utlåning ett vettigt alternativ.

Martin Samuelsson – Har väl kommit igång lite på sistone men man borde kunna kräva betydligt mer från Samuelsson. I min bok ligger han risigt till det.

Marcus Paulsson – Har dippat lite poängmässigt på slutet men blir viktigt ju längre säsongen går.

Mikael Wahlberg – Jag gillar inte vad jag ser. Jag tycker Micke sprider dålig energi. Hela kroppsspråket andas sur och butter. Ta bort C:et från hans tröja och se om det inverkar. Efter säsongen bör Wahlberg och Redhawks gå skilda vägar.

Magnus Nilsson – Är på väg bort. Lika bra det för han har inte visat någonting överhuvudtaget här. Synd, jag gillar han spelstil. I alla fall den som han hade när han kom fram.

Carl Söderberg – Här behövs inga kommentarer. Carl är värd sin vikt i diamant för Redhawks.

Calle Stéen – Har höjt sig på sistone. Har en härlig energi i sitt spel. Calle ska definitivt stanna.

Mikko Eloranta – Börjar hitta tillbaka till sitt spel men måste höja sig ännu mer. Mikkos rutin blir viktig i kvalserien.

Ville Nieminen – Ville används helt fel i Malmö. Ville är en grovjobbare och kräver man poäng och finlir från honom vet man inte vad han är för en spelare. Sätt Ville tillsammans med Söderberg och Paulsson och låt honom göra skitjobbet.

Patrik Lundh – En joker.Tror han väger lite lätt i kvalserien men borde hålla för 4:e kedjan. Han ska helt klart bli kvar i laget för denne killen har potential!

Jens Svensson – Vakna eller packa väskan. Jens måste höja sig rejält och det snabbt. Annars borde han få lämna.

Fredrik Eriksson – Jag ser knappt denne Fredrik Eriksson. Det känns som han bara cirkulerar. Eriksson bör en av Malmös 6 bästa forwards. Det är han inte.

Tomas Wallgren – En härlig forward som med sin bufflighet borde va ännu mer användbar i kvalserien.

Summa: Nilsson är redan på väg. Två till bör följa efter så att vi kan få in en ny kedja. Den närmsta tiden borde få avgöra vem som ska få bli kvar. Lät de som ligger i riskzonen få veta om det. Se vem som höjer sig under press. Den som viken ner sig riskerar att göra samma sak i kvalserien och är därmed en belastning för klubbens ambitioner.


// Julius

Inga kommentarer: