Det här räcker inte MFF!

presenterade MFF sin nya organisation. En ny lagledare, en VD, en marknadschef och en informationschef. Sportchefsrollen ska dessutom delas på två poster. Endast en av dessa poster är tillsatta, och det är lagledarrollen. Denne kommer att besättas av Staffan Tapper. Ett bra val tycker säkert många. Jag ställer mig lite frågande. Malmö FF har många gånger lyft fram Staffan Tapper som en viktig pusselbit i sin ungdomssatsning. Är han klar där nu? Det om något är väl ett jobb på rejält lång sikt. Nu ska han vara en bro mellan Rolle/Gren och Fritidsförvaltningen, beställa mat på bortaresor osv. Ett rejält nerköp om du frågar mig, men självvalt enligt Hasse Borg. Hasse Borg kommer övergående att sitta kvar som både sportchef och marknadschef. När en marknadschef är rekryterad blir det sport för hela slanten för hästhandlaren Borg. Först ett ord om marknadschefen. Jag hoppas innerligt att det inte är en säljare man rekryterar till marknadschef. Det måste in en varumärkesmänniska. Som kan styra upp marknadsföringen och vårda Malmö FFs varumärke. Denna posten handlar inte om att kränga sponsorpaket, det finns det säljare till.

Borg fick tydligen själv välja vad han ville fortsätta pyssla med. I mina ögon skulle han gått vidare som en säljare. Inte som marknadschef och inte som sportchef. Vad är garantierna för att det inte kommer fortsätta regna in misslyckade värvningar? Även om det finns ett Fotbollsutskott (som jag f.ö. hade hoppats de skulle skrota) måste ju sportchefen vara ytterst ansvarig. Min tillit till Hasse Borg är noll. Jag har sedan flera år tillbaka slutat köpa hans klyschor och retar mig gråhårig på hans illvilja att analysera och se verkligheten.

VD posten då. Malmö FF är igång med headhunting av “en erfaren ledare, men med förankring i idrotten”. Jag hade gärna sett en mindre erfaren ledare med indrottskunskap. Jag vill inte ha hit ännu en gråfläskig gubbe med bakgrund i UEFA eller SVFF. Jag har alltid tyckt Carl Fhager verkar intressant. Han lämnade advokatbyrån MAQS som 29 åring för att bli sportchef i BK Häcken. Nu innehar han titeln klubbdirektör där. In med lite ungt blod nu!

- - -

Fansens favoriter Jens Fjellström och Patrik Andersson ser dessvärre inte ut att komma in i organisationen nu heller. För ingen av dessa herrar är väl beredd att vara sportchef nr 2? Och VD posten känns de inte aktuella för..

- - -

Texten ovan låter möjligen lite gnällig kan ni tycka. Jag kan hålla med. Jag blir bara lite besviken att när MFF väl tar ett steg i rätt riktning så gör man det inte fullt ut. Tyvärr är speciellt två herrar väldigt måna om att behålla sin makt. Nu känns det lite som att man dammsugit men glömt att damtorka och moppa. Dasset är inte heller rengjort. Nä det var verkligen en värdelös liknelse..

- - -

// Julius

11 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt att läsa att Hasse Borg blir kvar som RENODLAD sportchef. Borde det inte vara vettigare att avsäga honom en del av det ansvaret efter de senaste säsongernas fiasko och misslyckade värvningar? Utomstående måste undra vad vi sysslar med i den här föreningen.
Jag hoppas innerligt att han lyckas framöver.

Anonym sa...

"Texten ovan låter möjligen lite gnällig kan ni tycka."

Jag skulle vilja säga Extremt gnällig. Snacka om tolka saker negativt och bara se vad som riskerar gå fel. Fler misslyckade värvningar av Borg? Ja, vi skiter i att den stora majoriteten av alla hans värvningar har varit lyckade. Samt det faktum att det inte är han som bestämmer vem som värvas, utan bara utför värvningen som beställning av tränaren och Fotbollsutskottet. Nä, cheer up istället kompis.

svarmorsdrommar sa...

mmm... martin ->

Det är väl ändå sportchefen som har det yttersta ansvaret, varför är han annars chef över det sportsliga? Menar du att rollen sportchef egentligen borde heta "förhandlare"?

// Julius

Anonym sa...

En aning paranoid eller?

svarmorsdrommar sa...

Absolut inte. Vad får dig att påstå det? Jag ser bara ingen som helst anledning till att ha förtroende för vår ledning.

Anonym sa...

Visst är det han som har det yttersta ansvaret. Men vad innebär "det yttersta ansvaret"? Det har blivit samma floskel som när man snackar "ansvar" på planen om en, alltid offensiv, spelare som inte jobbar hem lika mycket som en defensiv, när det inte ens är hans uppgift. Ändå "tar han inte sitt ansvar". I detta fallet är det Borg. Skitsnack enligt mig. De två senaste åren är det tränare och spelare som inte levererat. Det har varit väldigt tydligt ute på planen. Inte för att de egentligen är dåliga, men de har inte sprungit de extra metrarna, håglösheten har varit tydlig. De har fått bra förutsättningar, av bl a Borg, men inte levt upp till sitt kunnande. Händer de flesta ibland, men i en så tydlig grupp som ett fotbollslag blir effekterna större.

Detta var egentligen bara en detalj, hela inlägget var negativt.

Anonym sa...

Hittat en annan blogg som är minst lika underhållande

http://svettring.blogspot.com

svarmorsdrommar sa...

mmm... martin ->

Så du tycker att medans spelarna och tränarna underpresterat så har Borg gjort ett bra jobb?

Hur klingar följande värvningar i dina öron?

- Göken
- Theorin
- Johan Andersson
- Edward Ofere
- Babis
- Bech
- Försäljningen av Jon (jag köper inte deras förklaring om klausul)
- Rekryteringen av Sören (!!!)

osv osv..


Med tanke på de ekonomiska förutsättningarna så har sportchef/FU underpresterat minst lika mycket som Sören och spelarna. Det kan vi aldrig komma ifrån. De sitter kvar nu och ska utan analys göra bättre ifrån sig. Jag kan inte hjälpa det men jag har svårt för att vara positiv.

Malmö FFs agerande visar att man enbart tycker det är tränarens fel. Denne tränare som man scoutade så in i helvete noggrant...

Mycket svagt i mina ögon.

// Julius

Anonym sa...

Ja, ja!
Texten är så extrem i sin svartsyn att jag undrar hur du mår egentligen! Gaska upp dig!
Detta blir bra!/Lis

Anonym sa...

"Jag kan inte hjälpa det men jag har svårt för att vara positiv."

Ja, det har du verkligen. Du påminner rätt mycket om Busty när han raljerar som värst. Du kritiserar dem för saker som inte fungerat bra. Fair enough. Nu tar de krafttag för att åtgärda problemen som trots allt finns, efter förarbete av en av UEFAs högst uppsatta ledare, och då kritiserar du det också.

Hur klingar följande varvningar i dina öron? Maestro, Patrik Andersson, Daniel Andersson, Peter Ijeh, Niklas Skoog, Tomas Olsson, Afonso Alves, Behrang Safari, Lolo Chanko, Jimmy Dixon, Jonathan Johansson, Junior, Joseph Elanga, Tom Prahl, Jon-Inge Höiland, Ulrich Vinzents, Andreas Yngvesson m fl... alla värvningar blir inte som man hoppades, välkommen till verkligheten. Men så länge Borg fortsätter rada upp värvningar som ovanstående bryr jag mig inte om ett par mindre lyckade. Brian-Steen Nielsen blev inte så lyckad som vi hoppades på (60-faldig dansk landslagsman), skulle man låtit bli att värva honom? Utlåningen av Rosenberg? Vad sägs om han sålt 3 spelare för mer än vad alla andra lagen i allsvenskan tillsammans lyckas sälja för under flera års tid?

Du behöver inte "köpa" förkalringen om Jons klausul. Det var så det var, man ville inte ge honom den och då släpptes han. Spelar ingen roll vad du tycker eller tror. Man har en policy att inte ge minimi-klausuler till någon spelare och den står man fast vid. Ytterst vettigt i mina ögon, annars får man lätt en nedåtgående spiral där man tvingas släppa spelare för struntsummor, då de i första läget inte skrivit på kontrakt om de fått en sådan klausul. "Alla andra spelare har det ju". Fråga IFK Göteborg, hur nöjda tror du de var med att släppa kvalitetsspelare som Kalle Svensson, Mikael Antonsson Fredrik Risp för struntsummor?

Organisationens roll i en fotbollsförening är att bereda representationslaget så bra förutsättningar så bra förutsättningar som möjligt. Har man gjort ett superbra jobb? Nej, det tycker jag inte. Men ett bra jobb. Sören har själv sagt att han fått de flesta spelare han velat ha. Vad mer kan Borg som förhandlare göra när det laget inte lyckas på plan? Det är ju inte han som ska formera laget, det är tränaren.

Anonym sa...

Köper inte förklaringen till Jons försäljning?
Här borde du verkligen förklara dig tydligare vad du anser ligga bakom såfall!