"Reklam går inte hem hos kvinnor"

Idag har SDS en artikel där de två engelska kvinnorna Jane Cunningham och Philippa Roberts menar att reklamen som görs inte tilltalar kvinnor. Den är gjord utifrån ett manligt perspektiv hävdar de. Jane & Philippa har skrivit en bok i ämnet där de bland annat hävdar att män och kvinnors hjärnor fungerar olika – män ska tydligen mest använda den vänstra hjärnhalvan medan kvinnor använder båda halvorna lika mycket. De hävdar att det kvinnliga tänkandet är mer inriktat på att förbättra tillvaron för sig själva och andra. Medan männen vill tävla och konkurrera, vill kvinnor skapa en trygg och ordnad miljö för sig själva och sin omgivning.

I anslutning till artikeln får hjärnforskaren vid Karolinska Institutet, professor Martin Ingvarsson kommentera deras resonemang. I en enda mening sågar han allt vad deras bok handlar om: – Visst, det finns på gruppnivå en liten skillnad mellan mäns och kvinnors sätt att tänka. Men det handlar både om arv och miljö, medfött och inlärt. På individnivå kan skillnaderna vara helt borta.

Ett annat, enklare sätt att se på det hela, men som lika tydligt bevisar att Jane och Philippa är helt ute och cycklar är det faktum att kvinnor konsumerar betydligt mer än män. De gårköper helt uppenbarligen reklambudskapen rakt av! Egentligen borde all reklam utgå rakt av från männens perspektiv; kvinnorna handlar ju ändå så förbaskat mycket. De behöver inte frälsas med hjälp av säljande budskap.

// Julius

4 kommentarer:

Anonym sa...

manssvin. vi lever i ett mansdominerat samhälle! fattar inte du det?

svarmorsdrommar sa...

Det är nog väldigt synd om dig egentligen, bara det att jag har svårt att se det.

Du behöver inte läsa här om det inte passar!



// Julius

Anonym sa...

Om du kollat upp från dina äckliga genus böcker och försöker få en egen åsikt hade du nog mått bättre lilla stumpan.

Anonym sa...

Till Anonym: Egen åsikt, vilket skämt. Ingen kan ha en helt egen åsikt (man är alltid påverkad av någon omständighet/information), men det skadar inte att läsa lite genus. Speciellt inte om man känner sig så liten och ynklig och måste säga "lilla stumpan" till främlingar för att känna sig trygg.

För det andra håller jag med blogginläggets författare - vem vill ha reklam riktad till sig egentligen?

Självklart är det mer komplicerat än så förstås. Att få något riktad till sig är att finnas. Om all reklam och alla produkter ignorerar ens behov känns det som man inte har någon plats i samhället. Och det är äckligt när reklammakare gång på gång tycks tycka att vissa produkter bara är till för ett kön. Och då syftar jag inte på mensskydd eller potensmedel utan saker som bilar, schampoo och sånt.