90-talet

Jag brukar inte låta iTunes slumpmässigt spela upp musik för mig. Men imorse tänkte jag att jag skulle testa detta och se var iTunes tar mig. För en stund sedan blev jag skickad tillbaka i tiden. Till 90-talet. Det började med Counting Crows och deras nästan overkligt grymma megahit “Mr Jones” i livetappning. Efter det var det dags för Nirvana och “Something in the way” från deras klassiska unplugged uppträdande. Efter två Pet Shop Boys låtar som väl härstämmar på 80-talet dök Oasis och deras “All around the world” upp. Denna kavalkad av halvgammal musik fick mig att drömma tillbaka till 80 och 90-talets uppväxt. Funderade på allt från kläder till mat. Kanske framförallt mat. Klockan tickar ju raskt emot lunchtime.

För ett par månader sedan körde jag och min kära sambo en matvecka i 80-talets tecken. Vi åt kassler, köttfärsfyllda franskbröd, plankstek, päronhalva med after eight osv. Fantastiskt roligt! Nu är jag lite sugen på att göra samma sak, fast på temat 90-tal. Det känns dock lite svårare. Vad är typsikt 90-tal när det gäller mat? Tacos, wokad mat... Folköl, att duka med servetterna i glaset och sour cream & onion chips känns också grymmt 90.

Vad mer?


// Julius

4 kommentarer:

Anonym sa...

Med tanke på 90-talet och en viss blogg-författare bör Du ha med flygande Jacob i din "matvecka"...

svarmorsdrommar sa...

Är inte det mer 80-tal då?

// Julius

Anonym sa...

Jag säger grönsaksdipp, fast det krävs ji en del om du ska ha det som middag.

svarmorsdrommar sa...

Grönsaksdipp är bra! Den ultimata 90-tals dippen måste ju vara "holiday".

För att riktigt leva mig tillbaka till 90-talet borde jag kanske gå i khakifärgare chinos. Helst dockers.

Men jag vill ha fler förslag på mat! Det mexikanska temat känns som den ultimata 90-talsmaten. Tacos, tacopaj, wraps, fajita... Men ganska tröttsamt i längden. Speciellt om variationen stavas wook.

Vad var det finaste man kunde äta på 90-talet? Filet mignon? Är crepes 90-tal?