Metro bidrar till ohyfs!

Det händer att jag tar bussen till jobb. Inte särskilt ofta och inte särskilt gärna men ibland blir det så. Detta var en sån dag. En bussdag. Med hörlurarna i öronen satte jag mig i ett tomt säte. Plockade på mig en Metro och en City. Efter ett par hållplatser stiger det på en tjej i 18 årsåldern. Hon stegar rakt fram till mig och tar min Metro som jag hade liggandes bredvid mig på sätet. Det var ingen chock direkt, jag har sett detta fenomen tidigare men med mitt ganska griniga morgonhumör som hjälp röt jag till. Pga hörlurarna blev det nog lite för högt. Åtminstone tolkar jag de övriga resnärernas blickar så. “Ursäkta! Det är min tidning” sa (skrek) jag. Blicken jag fick tillbaka var inte ut av denna värld. Men hon la i alla fall tillbaka tidningen. Efteråt satt jag och funderade på om jag hade gjort rätt eller fel. Hade hon gjort samma sak om det hade varit en King som jag hade pröjsat 55 kr för? Får man lov att ta saker från folk bara för att de inte betalt för saken? Jag kan inte komma på att jag varit med om beteende som detta innan Metro började dela ut tidningar gratis. Aldrig. Det som hände idag har jag däremot sett flera gånger. Är detta ett en sak man får ta och acceptera år 2008? Är jag en gammal gubbe i mitt tankesätt?

// Julius

1 kommentar:

Anonym sa...

Korkat resonemang när du jämför en gratistidning på ett bussäte med en tidning du faktiskt betalat för.

Vad hade du tänkt göra med tidningen arkivera eller?