En sömnig tes

Igår, precis när jag släckt tv:n för att försöka somna in gick en tanke upp för mig. Jag började jämföra MFF anno 2000 (året i Superettan) med årets Redhawks. Jag erkänner gärna att jämförelsen kändes betydligt starkare strax innan insomning än den gör nu efter 3 dubbla espresso och två-tre deadlines hängdes över mig. Men i alla fall;

- MFF kändes ganska tidigt avhängda från plats 1. Den var vigd åt ett starkare lag, med en tydligare lagmaskin – en mer genomtänkt satsning; Djurgårdens IF. Ledda av Sören Åkeby (hur fan gick det till?). Situationen känns igen i dagens Redhawks. Även om man nått bra resultat mot Leksand känns de mer stabila. I alla fall när det gäller lunken. I kvalserien är jag ganska övertygad om att Redhawks har ett övertag.

- MFF hade en comming star. En ung kille från stan som man direkt såg var på tok för bra för den scenen han lirade på; Zlatan Ibrahimovic. Redhawks har Carl Söderberg. En egen produkt, som om han ville, borde kunna lira i NHL om inte allt för många år.

- Tränarna. MFF valde en riktigt tråkig tränare i form Mikael Andersson. Men han hade gjort den här typen av resor förrut och visste vad som krävdes. Bobbo & Torgny känns ungefär lika roliga. De är inget tränarpar jag tror på i längden men för detta uppdraget bör de klara.

- För att stärka min sömniga tes hittar jag ännu en parallell. Malmö FF stod inför en enorm hype. Hade man inte gått upp hade man gått miste om stor grej. Jag är fullkomligt övertygad om att ifall MFF inte hade gått upp direkt hade vi aldrig fått uppleva den hype och det intresse som det blev efter avancemanget till Allsvenskan, med Zlatan som draghjälp i inledningen. Redhawks, tror jag, står inför samma dilemma. Nu har min sin chans. Med avancemang i år och ny arena nästa år så har min sin chans att återskapa hockeyintresset i stan. Skulle man missa avancemanget i år blir det riktigt, riktigt tungt.


- - -

Ryktena har börjat ta fart kring Redhawks. Jag hävdar fortfarande att det behövs en ny femma plus en ny back. Och då ska vi ändå komma ihåg att våra två toppbackar; Jyrki Välivaraa och Antti Bruun är ratade elitserielag av en anledning. Jyrki sägs ha dåligt psyke, vilket man kan ana. Han gör sällan sina toppmatcher mot lag som Leksand och Rögle. Håller detta i en kvalserie? Bruun blev ratad av ett av elitseriens sämsta lag. Ett lag vi eventuellt stöter på i kvalserien. Ett lag som alltså har 7 backar som anses vara bättre än vår toppback.

- - -

Som jag njuter av soppan kring Helsingborgs IF!

- - -

Baxter som länge varit en personlig favorit framstår dock mer och mer som en svikare. Det är inte precis den första föreningen han lämnar hastigt och lustigt...

- - -

// Julius

Inga kommentarer: