Nånting man kanske kan kalla rapport

Jag har tidigare skrivit här på bloggen att jag hoppades kunna redogöra med tydliga svar och besked från medlemsmötet. Så blir tyvärr inte fallet. När jag vandrade ut i höstregnet efter mötet kände jag mig helt tom. Sen blev jag förbannad. När ilskan lagt sig återgick jag till att känna tomhet. Min känsla för föreningen Malmö FF kommer alltid att vara lika stark. Kärleken till världens finaste föreningen ska jag ta med mig i graven. Men fy fan vilken olycklig kärlek det är!

Jag börjar med något som kan snudda vid positivism i alla fall. Det nya tränarparet presenterades igår. Först hette det att de åkt ner enkom för att få träffa oss medlemmar. En halvtimme senare fick vi höra att de under dagen haft möte med både Hasse Borg och Agne Bergwall. Löjligt att dra upp detta kanske ni tycker. Jag ser det annorlunda. Jag gillar inte alls sättet mötet var upplagt på igår. Det var smålögner hit och smålögner dit. Man vinklade saker, man struntade i att ta upp obekväma saker... Just det ja, jag skulle ju snudda vid positivismen! När Rolle presenterades var jag inte alls positiv. En helsingborgare som spelat i IFK Göteborg och som gjort sig känd för att han satte på sina lagkamraters fruar under sin sejour i England. Men efter deras lilla framträdande igår är jag i alla fall säker på en sak. De kommer göra ett bättre jobb än Sören Åkeby. Det hade visserligen vilken döv-blind-stum som helst klarat men dock! Både Rolle o Gren har en pondus som Sören bara kan drömma om. När de pratar gör de det på ett övertygande sätt. De har en 1000 ggr modernare syn på fotboll och ledarskap än Sören. Och deras filosofi överrensstämmer mer med den klassiska Malmöfotbollen än föregångarens som skulle “spela rolig fotboll”, att placera sig på 7:e & 9:e plats kan aldrig va roligt. Et kvittar om vi så gjort alla målen med klacksparkar. Rolig fotboll = segrar.

- - -

Att sammanfatta vad Hasse Borg och Bengt Madsen sa är jäkligt svårt. Det var floskler. Det var vinklingar av sanningen osv osv. Ett exempel är när Borg skulle gå igenom säsongen så pratade han om att vi hade en mycket fin start rabblade han upp resultaten 1-1 borta mot Elfsborg, 4-0 hemma mot AIK och 1-0 borta mot Helsingborg. Han utelämnade alltså skandalmatcher som Trelleborg borta. Parenteser kanske. Men Malmö FFs totala brist på självinsikt, självkritik och framförallt självransakan börjar kännas jäkligt jobbig. Borg & Madsen fick frågan om hur Malmö FFs scoutingverksamhet såg ut. Efter att ha snackat om att Krister Kristensen tittar på lagen i Vellinge kommun och Ingemar Erlandsson tittar på lagen “runt om där han bor”, och vi får rapporter från folk (läs agenter) i Danmark, Norge och Sverige så fick de tillsist erkänna att Malmö FF saknar scoutingverksamhet helt och hållet. Det är ingen skandal. Det är hundra resor värre än så! Malmö FF anno 70-talet var moderna är 2000-talets. Då hade man en man som heter Inge Blomberg som reste runt och tittade och hittade duktiga spelare. Idag värvar man spännande namn på impuls. Detta går inte att förneka! Titta bara på en spelare som Daniel Theorin, en sån som Göken, Ofere, Babis... Hur länge ska vanskötseln få fortsätta? När ska våra värvningar bli genomtänka och hur f*n har ni tänkt hittills?
Madsen på förnekelsespåret när han fick frågan om varför Malmö FFs kommunikation sker i så negativa banor. Det har under året skyllts på domarna vid flertalet tillfälle, det har skyllts på publiken, det har skyllts på media, det har skyllts på träningsplanerna. Malmö FF sänder i princip enbart ut negativa signaler, förutom när man förvränger verkligheten till något positivt (se Brutus inlägg rörande publiksiffrorna, se rapporten från igår på mff.se – rubriken talar om att det var 300 på plats osv). Madsen svarade med att rabbla misstag som domarna gjort under året. Struts!
Man förkunnade även att någon djupanalys av året skulle det inte bli. Nu blickar vi framåt. Som om ett nytt tränarpar skulle vara den enda lösningen. En liten quickfix så är allt perfekt. Även om Sören Åkeby under två år våldtagit vårt kära lag och är roten till mycket ont så är jag övertygad om att det ruttnar mycket djupare än så. Men den insikten har inte herrarna Madsen och Borg.

- - -

Madsen erkände dock att man tittade på tränaralternativ med fem omgångar kvar. Dock så fanns det ingen som var intresserad att ta över laget då. Jag som trodde att man stod bakom Åkeby till 100%...

- - -

Daniel Andersson berättade att anledningen till hans insatser i landslaget är betydligt bättre än de i MFF beror på att i landslaget har han en tydlig roll. I Malmö FF har ingen definition av hur hans roll ser ut. Skrämande om det stämmer. Jag trodde att man var tydlig med de olika spelarnas roller i vilket 14årslag som helst.

- - -

Madsen pratade även man i framtiden kommer akta sig för att ha för många olika nationaliteter i laget. Det kan skapa oro och bäddar för dålig sammanhållning. Kan bli svårt i en stad som Malmö. Och det rimmar illa med visionen om att satsa på unga, egna spelare. Vårt framgångsrika juniorlag innehåller inte många son-namn.

- - -

Man bekräftade att Yksel har blivit erbjuden nytt kontrakt. Ett sofistikerat buande susade genom lokalen.

- - -

Årets ekonomiska resultat slutade på + 500 000.

- - -

För alla oss som fått lyssna på dragningar om Percys nya arena, kändes Mats Engqvists presentation och visioner för Swedbank Stadion ganska så oproffsig och väldig ofärdig. Man ligger visserligen ett år bakom Percy. Men dock. Malmö Arena känns som en långt mer attraktiv produkt.

- - -

Allt för nu. Återkommer eventuellt till mötet igen. Om jag orkar tänka på skiten.

- - -

Nu ser jag fram emot kvällens konsert på Olympen!

// Julius

Inga kommentarer: